Zo kom ik tot rust

Het is september: het begin van het nieuwe school/werkjaar. Ik dacht dat studeren vanuit huis niet zo intensief zou zijn, maar daar is niks van waar. Het is nog maar net begonnen en ik heb nu al een paar dagen tot laat in de avond doorgewerkt. Het perfecte moment dus om mezelf even te herinneren aan het feit dat er ook dagelijks (!) gerelaxt moet worden: lanterfanten. Gewoon even helemaal niks moeten. Het is niet dat ik snel gestresst word van studeren, maar het liefst wil ik alles zo snel mogelijk afhebben. Dat geeft een gejaagd gevoel, wat op de lange termijn tot stress kan leiden.

Ik zou een blog kunnen schrijven met tientallen tips om tot rust te komen, maar misschien is het beter om persoonlijke ervaringen te delen. Ik vind het van anderen ook veel interessanter om te lezen hoe zij relaxt worden, in plaats van een rijtje met algemene tips op Google te zoeken. Dus bij deze: mijn manieren waarop ik helemaal zen word!

Podcast luisteren in de zon

Dit doe ik al sinds de lente. Ook al was het 10 graden en zat ik daar in m’n winterjas op m’n balkon: als de zon scheen was ik buiten. Het liefst luister ik dan een podcast. Podcasts die ik leuk vind om te luisteren zijn Kukuru (van Giel Beelen) en Puberdagboek van Echt Gebeurd.

Wandelen

Soms moet ik me daar echt toe zetten, maar eenmaal bezig is het altijd ontspannend. Tijdens het wandelen kan ik beter m’n gedachten op een rijtje zetten en relativeren. Volgens onderzoek zorgt wandelen ook voor meer rust en minder stress.

Avondeten koken

Hiervan weet ik dat het heel erg per persoon verschilt. De een háát koken, de ander doet niks liever. Ik sta niet graag de hele dag in de keuken om te ontspannen, maar avondeten klaarmaken vind ik wel altijd fijn. Dan wordt het al wat donkerder en zet ik een leuk muziekje op. Ook vind ik op de een of andere manier vind ik het geluid van de afzuigkap heel rustgevend (heel raar is dat). Kook jij ook graag? Of ben je iemand die het liefst elke avond thuisbezorgd besteld?

Lezen (zelfhulp)

Op dit moment ben ik bezig in ‘de Kracht van het NU’ van Eckhart Tolle en er zijn altijd wel wat Happinez tijdschriften waar ik zo nu en dan in verder lees. Het laatste boek dat ik heb gelezen is Vandaag Nog Relaxed. Deze heb ik opgestuurd gekregen van de uitgeverij Thema, die meer van dit soort boekjes maken. Het is een klein boek, met de opmaak van een tijdschrift. Hierin wordt niet zomaar wat geschreven, maar het is goed onderbouwd met wetenschap (dat is altijd fijn). Experts, onderzoekers en psychologen hebber er aan meegewerkt. Voor mij is het een soort samenvatting van alles wat je moet weten van ontspanning. Ik vind een leuke quote hieruit: ‘Je kunt jezelf niet gelukkig mediteren, maar het kan de weg naar geluk wel vrijmaken’.

Lezen (fictief)

Om echt te ontspannen is een zelfhulpboek niet genoeg. Dan moet het toch echt een fictief verhaal zijn, waar je niks mee hoeft. Mijn all time favourite is Harry Potter, maar een roman is ook prima. Thrillers heb ik een tijdje gelezen, maar ik kan niet zeggen dat dat echt ontspannend is. Ik kreeg er zelfs een soort gejaagd gevoel van, dus toen ben ik maar gestopt. Wel jammer, want ik kon binnen een paar dagen zo’n boek uitlezen.

Netflixen

Ze zeggen dat je van Netflixen niet ontspant, maar ik ben het er niet mee eens. Ik kan namelijk helemaal tot rust komen tijdens een avond bankhangen en naar Friends kijken. Daarentegen begrijp ik wel dat je van een actie- of horrorfilm niet echt rustig wordt..

Agenda vooruitplannen

Hierbij is de activiteit zelf niet echt ontspannend, maar het resultaat wel. Misschien klinkt dit jou ook wel bekend: je hebt een to-do lijstje in je agenda, op je telefoon en eigenlijk óók nog in je hoofd. Nergens komen deze lijstjes samen en dit geeft onrust. Wat ik dan doe is in mijn papieren agenda de hele week vooruitplannen. Dit kan overigens ook prima in een online agenda; wat voor jou het beste werkt. Als ik dit heb gedaan is er een overzichtelijke planning met alles wat ik moet doen. En misschien nog wel belangrijker, je ziet dan ook hoeveel tijd er eigenlijk nog over is in de week. Dit geeft ook rust.

Hopelijk heb je hier wat aan gehad. Ik in ieder geval wel, want ik klap m’n laptop dicht en ga eens even het hele rijtje afwerken. Of nouja, een deel ervan. Tot ziens! 🙂

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *