Meditatie: adem van negatief naar positief

Ik denk dat het ongeveer 6 jaar geleden was dat ik voor het eerst mediteerde. Eerst snapte ik er niks van. Wat is hier nu goed aan? Het is zo saai. Daarna ontdekte ik de begeleide meditaties en dat ging al een stuk beter. Deze vind ik trouwens nu nog fijn om te gebruiken. Nu kan ik vaker ook zonder begeleiding mediteren, maar nog steeds vind ik het na vijf minuten vaak wel best. Er is één korte meditatie die bij mij heel goed werkt als ik me gestrest of negatief voel. Ik zal hieronder uitleggen hoe deze meditatie voor positiviteit werkt.

Visualisatie

Bij deze meditatie staat visualiseren centraal. Wat is visualisatie precies? Het is eigenlijk een ander woord voor inbeelden of fantaseren. Je maakt een plaatje in je hoofd van een bepaalde gebeurtenis. Zo visualiseer je tijdens sommige meditaties dat je in een warm land bent of op een mooie plek zit. Tijdens deze meditatie is het wat dichterbij. Je visualiseert namelijk dat positiviteit en negativiteit in- en uitademt. Door dit zo in te beelden, kan het werkelijkheid worden.

Hoe doe je het?

  1. Het is het beste om te gaan staan, maar zitten kan ook.
  2. Zorg dat je stevig op de grond staat, met je benen licht uit elkaar.
  3. Bij voorkeur ogen dicht, maar als je in het openbaar bent is ogen open ook prima.
  4. Adem in en visualiseer dat positieve energie vanuit de grond, door je voeten (of je stuitje, als je zit) je lichaam instroomt.
  5. Adem uit en visualiseer dat negatieve energie, door je voeten (of je stuitje, als je zit) je lichaam uit en de grond instroomt.*
  6. Ik vind het altijd fijn om de ‘energie’ ook een kleur te geven. Zo geef ik negativiteit vaak zwart, en positiviteit lichtblauw of geel.
  7. Herhaal dit totdat je je weer rustig of positiever voelt.

Waarom werkt het (bij mij?)

Op deze manier ruim je in gedachten je lichaam en geest op. De negativiteit stroomt weg en de positiviteit komt naar binnen. Ik denk niet echt dat er energiestromen door me heen gaan, maar ondanks dat werkt het wel. Wat dat betreft is het dus wel ‘echt’, ook al is het verbeelding. Natuurlijk kan deze meditatie niet de meest ernstige problemen oplossen, maar bij mij werkt het wel op verschillende momenten. Bijvoorbeeld:

  • Als ik nerveus ben
  • Als het een stressvolle dag is of ik me rusteloos voel
  • Als ik niet kan slapen
  • Als ineens alles op een dag lijkt mis te gaan en ik even wil resetten
  • Of gewoon om de dag nog beter te maken dan hij al is

Ik zou zeggen, probeer het eens! Wie weet werkt het bij jou ook wel heel goed.

Mediteer jij wel eens?

You May Also Like

9 Comments

  1. 1
  2. 2

    M’n ma was hier vroeger wel heel fanatiek in! Ging zelfs naar een meditatieclubje toe.

    Zelf heb ik me nog niet zo verdiept in meditatie. Weet ook niet of ik daar het geduld wel voor heb.

    Heel fijn dat mediteren bij jou steeds beter is gegaan!

  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

    Als ik zou gaan mediteren, dan doe ik dat het liefst zittend, of liggend. Staan vertrouw ik niet, omdat ik denk dat ik ga voorover hellen. Echt mediteren doe ik niet, maar wel energetische therapie: terug naar mezelf.

  7. 7
  8. 8
  9. 9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *